maandag 28 januari 2013

Lezing Docentendag Maatschappijleer


Jaarlijks organiseren de Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer (NVLM) en ProDemos de Docentendag Maatschappijleer.
Deze vakconferentie is al 30 jaar een begrip in de maatschappijleerwereld. De Docentendag is een uitgelezen ontmoetingsplek voor u en uw collega's die zich professioneel met het vak bezighouden. De Docentendag vindt plaats op vrijdag 1 februari 2013 in Den Haag.

Van incident tot hype (ronde 2)
Het verdriet van Mauro, het straatgeweld in Gouda, de ontsnapte tbs’er, de brand in Moerdijk, maar ook de Utrechtse asbestaffaire of het misbruikschandaal in de katholieke kerk: regelmatig zien we hoe incidenten kunnen uitgroeien tot grote mediahypes. Dagen, soms wekenlang zijn de media in de ban van dat ene onderwerp met alle gevolgen van dien. Ministers moeten opdraven voor spoeddebatten in de Tweede Kamer, belangengroepen schreeuwen moord en brand, burgers roeren zich op internet en de media gaan op jacht naar nog meer nieuws over het nieuwe probleem dat daardoor crisisachtige proporties krijgt. Hoe zit dat escalatieproces in elkaar? Media verslaan niet alleen nieuws, ze maken het ook. Maar hoe gaan de nieuwsredacties aan de slag met een incident? Hoe wordt zo’n incident uitvergroot? Waarom duikt er plots een golf van incidenten op waardoor de indruk ontstaat dat het nog veel erger is dan gedacht? En welke rol spelen belangrijke actoren als deskundigen, politici en belangengroepen bij de stapsgewijze vergroting van een incident tot een ‘nationaal probleem’? Aan de hand van actuele voorbeelden analyseert mediasocioloog Peter Vasterman van de Universiteit van Amsterdam de dynamiek van de mediahype.
Presentatie: Dr. Peter Vasterman, universitair docent Universiteit van Amsterdam.  

vrijdag 25 januari 2013

Wilders en de media

    Meta-analyse van 41 artikelen, theses, rapporten, boeken en hoofdstukken 

    Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, aflevering 1, 2013

Piet Bakker & Peter Vasterman

    Geert Wilders is populair bij communicatiewetenschappers. In de periode 2006-2011 zijn er tientallen publicaties over hem verschenen waarvan ruim veertig gebaseerd op empirisch onderzoek. In dit artikel wordt onderzocht welke methoden en theorieën dominant zijn binnen dit onderzoek, welke media en welke aspecten van de relatie tussen Wilders en de media aan bod komen. Daarnaast wordt gekeken of er conclusies te trekken zijn over ‘Wilders en de media’ na bestudering van deze grote hoeveelheid onderzoek. Op het eerste gezicht hanteren communicatiewetenschappers een grote variëteit aan methoden en theorieën. Nadere analyse toont echter scheefheid binnen deze variëteit aan. Het is vooral de media-inhoud die onderzocht wordt; redactiebeleid, mediastrategie en de effecten komen minder vaak aan bod. Daarnaast is er een sterke voorkeur voor het analyseren van gedrukte media. De scheefheid kan verklaard worden vanuit praktische overwegingen. De inhoud van media is eenvoudiger te onderzoeken dan hun beleid of hun invloed, waarbij gedrukte media eenvoudiger te analyseren zijn dan andere media. Bij de inhoudelijke analyse valt op dat media-aandacht in golven verloopt waarbij sterk ingezoomd wordt op incidenten die bewust gecreëerd worden door Wilders, zonder dat media zich aan deze omklemming kunnen onttrekken.

woensdag 19 december 2012

Media worstelen met zelfmoord maar berichten minder terughoudend

Media worstelen met zelfdodingen. Ze berichten er minder terughoudend over. Het gevaar van kopieergedrag - het 'Werther-effect' - ligt echter op de loer. Lees verder...
In: Wegener dagbladen 14 december 2012. 


donderdag 13 december 2012

Het schandaal ontrafeld

SPUI25 In samenwerking met de Illustere School, UvA
17jan2013
20:00 - 22:00
Schandalen zijn een fascinerend verschijnsel. Het woord schandaal verwijst niet alleen naar de schandelijke misstap of misstand zelf, maar vooral ook naar het proces van in opspraak raken. Maar het schandaal is nog zoveel meer: een publieke terechtstelling, een zuiveringsritueel, een heksenjacht, een tragedie, een mediahype, een soap story, een vorm van waarheidsvinding of juist van karaktermoord. Bij het publiek strijden verontwaardiging en leedvermaak om voorrang, maar iedereen wil er alles over weten. Kennelijk beleven we er een zeker genoegen aan om op de voet te volgen hoe gisteren nog bewonderde politici, topbestuurders of celebrities vandaag ten val komen.Tijdens deze bijeenkomst analyseren we ons aller fascinatie voor het schandaal. 
Mediasocioloog Peter Vasterman opent met de dynamiek van het schandaal en de rol van de media daarbij. Gevolgd door Mark van Ostaijen (docent Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit), Wilma de Rek (journalist bij De Volkskrant) en Roel in ‘t Veld (Hoogleraar Governance and sustainability Universiteit Tilburg) die andere facetten van het schandaal als sociaal-cultureel verschijnsel zullen belichten.

Aanmelden

Toegang tot de activiteiten van SPUI25 is gratis. Aanmelden is niet vrijblijvend. Wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl | 020 525 8142.

donderdag 29 november 2012

Trouw bericht onjuist over onderzoek: media wel degelijk aanstichters hype

Door Linda Duits, 29 november 2012



De kwaliteit van journalistiek staat volop ter discussie. Na afloop van ‘Haren’ werd er bijvoorbeeld hevig getwist of de media schuld troffen. Ja, stelde Peter Vasterman, gepromoveerd op mediahypes. Nee, vonden massamedia zelf. Deze week stond er een gerelateerd en opmerkelijk bericht in Trouw,dat gretig werd overgenomen. “Media vaak ten onrechte gezien als aanstichters hype” zou blijken uit onderzoek van FORUM en de Nieuwsmonitor. Klopt deze bewering? Vast een tipje van de sluier: nee.

maandag 12 november 2012

Project X Haren: het cruciale omslagpunt


Samenvatting van mijn inleiding op de bijeenkomst van het Expertise Centrum Journalistiek: Haren, de journalistieke nazit. Feiten en dilemma's bij verslaggeving over een bijna fatale (sociale) media hype.

Welke rol speelden de media in de aanloop naar de rellen in Haren op 21 september? Als je de Facebook berichten, de tweets en het verloop van het aantal aanmeldingen bestudeert, dan valt op dat er cruciaal omslagpunt is. En dat vindt plaats op dinsdag 18 september, het moment dat de nieuwsmedia aandacht gaan besteden aan Project X.

woensdag 31 oktober 2012

‘Gezeik met het onderwijbureau’

Scholieren en studenten die iets willen leren over mediahypes zouden zelf de literatuur in moeten duiken, in plaats van gemakzuchtige vragen te mailen aan expert Peter Vasterman


zondag 28 oktober 2012

'Drempel media ligt steeds lager'

RIJSWIJK - De drempel voor media om te schrijven over onderwerpen die op een bepaald moment Twitter beheersen wordt steeds lager.

Dat zegt mediasocioloog aan de Universiteit van Amsterdam Peter Vasterman zondag in reactie op de commotie in de (sociale) media over de toestand van prins Friso.