Onderzoek, artikelen en discussies over mediahypes en de rol van de media bij de constructie van sociale problemen, schandalen, crises, rampen en risico's. 1996-2024
zondag 20 februari 2011
Van incident tot hype: de dynamiek van escalaties in media en maatschappij
Wat bepaalt of een gebeurtenis of nieuws-bericht uitgroeit tot een mediahype? Waarom gebeurt dat bij het ene bericht wel en bij het andere niet? En kun je voorkomen dat de media-aandacht voor een incident enorme proporties aanneemt? Mediasocioloog Peter Vasterman analyseerde de afgelopen jaren vele mediahypes. In het artikel 'Van incident tot hype De dynamiek van escalaties in media en maatschappij' van de Academie voor Overheidscommunicatie beschrijft Vasterman de kenmerken van dit soort nieuwsgolven en de processen die de hypes versterken.
Dit artikel kwam tot stand naar aanleiding van de Kennismiddag van de Academie voor Overheidscommunicatie van 4 februari 2011. Op deze maandelijkse Kennismiddagen laten sprekers van binnen en buiten de overheid hun licht schijnen over actuele communicatieonderwerpen. Op deze manier blijven communicatie-professionals van de Rijksoverheid op de hoogte van ontwikkelingen in hun vak.