'Midzomeravonden' bij De Avonden waarin drie weken lang de vaste programmering komt te vervallen en een poging wordt gedaan om in samenspraak met de luisteraars ‘de wereld in 15 uitzendingen te verklaren’.
Aflevering 7. Weg met het nieuws - Welk nieuws bereikt ons, welk nieuws niet?
Dankzij onze veelgeprezen media als krant, tv en internet staan wij indringender dan ooit oog in oog met oorlogen, zelfmoordacties, genocides, sexueel geweld, ontvoeringen en andere misère. Wat doet ons dat? En: Worden ons onbewust, misschien soms zelfs bewust, nieuwsfeiten onthouden? Feiten en meningen van massapsycholoog dr. Jaap van Ginneken, mediasocioloog dr. Peter Vasterman, beeldend kunstenaar/socioloog Jan Dietvorst, René van Rijckevorsel (adjunct-hoofdredacteur Elsevier) en Suzanne Weusten, adjunct hoofdredacteur van de Volkskrant.
Presentatie: Anton de Goede.
Onderzoek, artikelen en discussies over mediahypes en de rol van de media bij de constructie van sociale problemen, schandalen, crises, rampen en risico's. 1996-2025
dinsdag 24 augustus 2004
woensdag 23 juni 2004
Duivel uitdrijven is terug van weggeweest
NRC Handelsblad 23 juni 2004
Meteen na de geweldige wedstrijd, afgelopen
zaterdag, van Oranje tegen Tsjechie - in jaren niet zo genoten! - beantwoorde
bondscoach Dick Advocaat enkele kritische vragen over de gevolgde tactiek.
Daarmee leek alles wel gezegd, it's all in the game, nietwaar: Robben had voor
hetzelfde geld een rode kaart kunnen krijgen voor zijn tweede grove
overtreding, Van der Vaart had kunnen scoren in de laatste minuut, enzovoorts.
Toen ik gisteren om een uur of vijf Nederland
2 inschakelde, zag ik daar tot mijn verbazing een heel gezelschap 'deskundigen'
(onder wie John de Mol) nog steeds eindeloos doorpraten over de zogenaamde
'fatale wissel', waardoor Oranje kennelijk had verloren. Het was net alsof de
eerste uitzending na de wedstrijd zonder onderbreking dagenlang was doorgegaan
onder de bezielende leiding van Jack van Gelder. Het eerste interview met
Advocaat bleek achteraf de opmaat te zijn geweest voor drie dagen uitvoerig
napraten en speculeren over wat er allemaal niet mogelijk zou zijn geweest met
andere spelsystemen, andere opstellingen en uiteraard een andere bondscoach.
dinsdag 11 mei 2004
Media: altijd kritiek maar nooit op zichzelf
Gepubliceerd in Trouw op 11 mei, 2004
PETER VASTERMAN
Kranten en media zijn niet te beroerd om zich
specialistische kennis eigen te maken maar de gevolgen van hun eigen werk
willen ze liever niet weten. Minister Donner heeft gelijk en legde zijn vinger
terecht bij een gevoelige plek.
De uitspraken van minister Donner (justitie)
ter gelegenheid van het NVJ-congres over persvrijheid op 3 mei in Amsterdam
zijn hem zoals hij zelf al voorspelde op de nodige vermaningen komen te staan.
Wil hij soms de media aan banden leggen? De persvrijheid aantasten?
woensdag 21 april 2004
Een hype? Geen commentaar.
Gepubliceerd in de krant Media en Politiek van de Raad Openbaar Bestuur als vervolg op het rapport Medialogica. April 2004
Dat de hypegevoeligheid van de media de
laatste jaren sterk is toegenomen blijkt uit al die politieke proefballonnetjes
die meteen leiden tot mediabrede nieuwsgolven. Eén pakkende oneliner over de rollator die oma maar
als cadeau moet vragen voor haar verjaardag, is meteen goed voor drie dagen
lang schrijnende gevallen, hoopoplopende emoties en uiteindelijk de
ministeriële geruststelling dat de rollator voorlopig in de verzekering blijft.
Wel meent de minister dat ouderen hun rollators effectiever gaan gebruiken als
ze er zelf voor betalen, meldt het ANP: “Nu komt het voor dat ze het hulpmiddel
ongebruikt in de gang laten staan. Ook laten ouderen zich door fabrikanten een
nieuwe model opdringen terwijl de oude nog niet versleten is, denkt de
minister.” Heeft hij daarbij soms die uitvoeringen op het oog met aluminium
velgen, GPS-navigatie en
DVD-schermpje?
woensdag 17 maart 2004
Nieuwsstormen op komst. Groot nieuws wordt steeds groter
Nieuwsstormen op komst
Groot nieuws wordt steeds grotermaandag 15 maart 2004
Mediahypes, dreigingsbeelden en stemmingswisselingen
Hoofdstuk in: P. Burger en A. Koetsenruijter
(red.): Sterke verhalen: mediahypes en moderne sagen. Leiden, 2004
Mediahypes,
dreigingsbeelden en stemmingswisselingen
Peter Vasterman
Samenvatting
De enorme toename van het
aantal media, de almaar stijgende omloopsnelheid van het nieuws, de
verschuiving in nieuwsdefinities; al deze veranderingen in het medialandschap
creëren een ideale voedingsbodem voor het ontstaan van telkens nieuwe
mediahypes. Mediahypes zijn heftige, mediabrede nieuwsgolven die voortkomen uit
de zichzelf versterkende processen binnen de nieuwsproductie. Media vervullen
dan niet meer een volgende, maar aanjagende rol: ze gaan zelf nieuws
creëren en lokken daarmee weer maatschappelijke reacties uit die ook weer
nieuws worden. Mediahypes kunnen zo in een korte tijd een sterk dreigingsbeeld
neerzetten, dat ook weer even snel verlaten wordt. Tegelijkertijd is er in
Nederland de laatste jaren steeds vaker sprake van snelle en radicale
stemmingswisselingen in de politiek en de publieke opinie. Ontwikkelingen als
ontzuiling, ontideologisering, individualisering en consumentisme hebben het
publiek vatbaarder gemaakt voor de hyperige
verhalen en de spannende beelden die de media leveren. Het resultaat is dat de
openbare meningsvorming in toenemende mate bepaald wordt door de wetmatigheden
van die media.
woensdag 10 maart 2004
maandag 23 februari 2004
Abonneren op:
Posts
(
Atom
)