zaterdag 13 juli 2013

De journalist als vrijwilliger in het buurthuis van Jeff Jarvis Deel 2

Lees de discussies over mijn artikel over het naïeve idealisme van de Amerikaanse nieuwe media goeroe Jeff Jarvis op De Nieuwe reporter. 

maandag 8 juli 2013

Komkommertijd van start met ponypletter

Met het begin van de zomervakantie begint ook de spreekwoordelijke komkommertijd. De berichtgeving over de 'ponypletter' afgelopen week was volgens mediasocioloog Peter Vasterman het begin van de nieuwsluwe tijd, waarin berichten die normaal slechts een in paar regels meegaan in de media ineens breed worden uitgemeten.
ANP. AD en Trouw op 7 juli

dinsdag 2 juli 2013

De journalist als vrijwilliger in het buurthuis van Jeff Jarvis

There are no journalists


We zijn eruit. Journalisten bestaan niet meer. Eindelijk heeft de bekendste en meest invloedrijke denker, Jeff Jarvis een nieuwe definitie gegeven van de journalistiek in de toekomst. We waren jarenlang dolende, maar Jeff heeft eindelijk aangegeven waar het heen gaat (of moet?).
Eerst maar even wat journalistiek allemaal niet (meer?) is volgens deze visionair: geen inhoud, geen zelfstandig, geen professioneel beroep, geen industrie, geen schaars goed, geen redactie product, geen verhaal format. Geen journalisten dus.
Nee het is DIENST: journalistiek helpt communities om hun eigen kennis te organiseren zodat ze zich beter zelf kunnen organiseren. Laat die begrippen even inwerken: ‘helpen’, ‘gemeenschap’, ‘organiseren.’
Iedereen kan het
Het zijn woorden die vooral denken aan het klassieke welzijnswerk dat inmiddels in hoog tempo wordt afgebroken om zo de ‘buurt terug te geven aan de bewoners’ zoals dat tegenwoordig in gemeentelijk jargon heet. Geïnspireerd door de ‘Jarvissen’ van het toekomstbestendige welzijnsbeleid.
Want ook Jarvis spreekt over een ‘dienst’, die net als in het welzijnswerk teruggegeven kan (nee, moet) worden aan de buurt. En die dus ook door de buurtbewoners zelf kan worden uitgevoerd, zodat ze zich zelf ook beter kunnen organiseren. En die mogen zich dan journalist noemen. Want professionals zijn niet meer nodig. “Anyone can help do that.”
De echte journalist
Maar ho even, dan spreekt Jarvis toch weer over de ‘true journalist’ die zou moeten willen dat iedereen daaraan mee doet. Hé, er is dus toch nog een echte journalist, maar is dat een professional of een vrijwilliger die tussendoor ook bingo’s organiseert in het buurthuis? Dat is niet duidelijk in zijn betoog. Op zich is het niet vreemd om het doel van journalistiek te formuleren in termen van een maatschappelijk belang, namelijk zorgen voor een goed geïnformeerde burger. Maar Jarvis beperkt de rol van de journalist  tot het helpen van de gemeenschap bij het organiseren van informatie.
De community helpen
Eerst die community: het klinkt mooi (wie zou niet de gemeenschap willen dienen?), maar wat bedoelt Jarvis met een community: een buurt, een gemeente, een subcultuur, een groep gelijkgestemden, een land? En kun je dan ook voor verschillende communities werken? En wat als die communities met elkaar in de clinch liggen?

dinsdag 25 juni 2013

Transparantie bij de NOS ver te zoeken

Gepubliceerd in NRC Handelsblad op 25 juni 2013
De NOS heeft sinds 2010 geen ombudsman meer, maar een Commissie van deskundigen die de ‘ombudsfunctie’ waarneemt. Deze commissie adviseert ‘gevraagd en ongevraagd over fundamentele vraagstukken inzake het journalistieke en maatschappelijke functioneren van de NOS.’ Op verzoek van de NOS-directie besloot deze commissie in januari 2012 de berichtgeving over COA-directeur Nurten Albayrak onder de loep te nemen.
Aanleiding was controverse over de uitzending van het NOS Journaal op 18 september 2011 waarin Albayrak op basis van anonieme bronnen werd neergezet als een geldverspillende ‘zonnekoningin’ en een ‘despoot’ die een ‘angstcultuur’ had gecreëerd bij de organisatie voor de opvang van asielzoekers. Wederhoor ontbrak op tv, daarvoor verwees de nieuwslezer naar de website van de NOS. De onthulling leidde tot een schorsing en uiteindelijk tot het ontslag van Albayrak.
Critici spraken van incompetente onderzoeksjournalistiek en trial by media, maar de Raad voor de Journalistiek oordeelde in april 2012 dat de NOS alleen op het punt van wederhoor tekort was geschoten.
Inmiddels is het onderzoek van de Commissie al bijna een jaar geleden afgerond, maar is de inhoud van het rapport nooit bekend gemaakt. Behoudens een onopvallend zinnetje in het Jaarverslag van de NOS dat in april 2013 verscheen. De commissie ‘oordeelt positief over het journalistieke proces dat tot de berichtgeving heeft geleid, al heeft de Commissie wel een paar opmerkingen over de wijze waarop een en ander in beeld is gebracht.’

dinsdag 18 juni 2013

De geschokte rechtsorde en de rol van de media

Wat was de rol van de media bij de creatie van de 'geschokte rechtsorde' na de gewelddadige dood van de grensrechter uit Almere?
Eenvandaag 17 juni 2013

sitestat

woensdag 12 juni 2013

Pandemic alarm in the Dutch media

Pandemic alarm in the Dutch media: Media coverage of the 2009 influenza A (H1N1) pandemic and the role of the expert sources

European Journal of Communication June 10. 
Published online before print June 10, 2013, doi: 10.1177/0267323113486235
Peter LM Vasterman
University of Amsterdam, The Netherlands
Nel Ruigrok
Netherlands News Monitor

Abstract
In 2009, the outbreak of a new flu virus in Mexico developed into the first pandemic in more than 40 years. For years the world had been warned about such a catastrophic global epidemic, but influenza A/H1N1 (also called swine flu or Mexican flu) turned out to be even milder than the common flu. This study is based on a content analysis of newspaper and television coverage from April to December 2009, and focuses on the volume and the content of the news coverage of the pandemic in the Netherlands. The research shows that media coverage was intensive and alarming, especially during the first and third stages of the epidemic. As it turns out, news sources had about the same share of alarming messages as the media. Therefore, although the media were indeed alarming in their coverage, they were so on the authority of their sources, the experts and the public health officials.

Download full text



dinsdag 11 juni 2013

Argos-TV Medialogica - De Mexicaanse mediakoorts

Hoe kon een mild griepje in 2009 uitgroeien tot de 'levensgevaarlijke' Mexicaanse griep?

De Mexicaanse mediakoorts gaat over media, wetenschappers en politici die ieder vanuit een eigen belang elkaar bespeelden en de Nederlandse bevolking flink schrik aanjoegen. Over een wetenschapper - Ab Osterhaus - die eerst als superdeskundige en ideale talkshowgast beschouwd werd en te pas en te onpas in alle praatprogramma’s verscheen, om een paar maanden later door dezelfde media met evenveel enthousiasme afgebrand te worden vanwege vermeende belangenverstrengeling. Over een peperduur vaccin dat gekocht maar grotendeels niet gebruikt werd. Over een ramp die maar geen ramp wilde worden maar wel 341 miljoen euro kostte. Over de vraag wie nu eigenlijk wie bespeelde.

Een terugblik met onder anderen Ab Klink (toenmalig minister van Volksgezondheid), Roel Coutinho, directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding, onderdeel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en viroloog Ab Osterhaus.

Maandag 10 juni 2013, 22.59-23.30 uur op Nederland 2

Aflevering van Human reeks Medialogica door Hans Simonse, Wil van der Schans en Anne Corré

Download hier ons rapport over de Mexicaanse griep, de media en het publiek

Get Adobe Flash Player
Als het niet mogelijk is Flash te installeren kunt u de video bekijken via deze link.

vrijdag 26 april 2013

'Laat Amalia met rust!'

Beluister Avondspits van 25 april 2013

"Toch nog even een media-relletje op de valreep van de kroning rond de Koninklijke Familie, want de Nieuwe Revu heeft foto’s geplaatst van een hockeyende kroonprinses Amalia en dat is verboden volgens de RVD-mediacode. 
Die code houdt in dat "Leden van het koninklijk huis niet met camera's of anderszins worden gevolgd op de momenten dat zij niet op grond van hun officiële functies naar buiten treden. Een en ander is in het bijzonder van toepassing op de minderjarige leden van het Koninklijk Huis, tot en met de schooltijd en eventuele vervolgopleidingen." aldus deze code uit 2005. In ruil daarvoor worden journalisten en fotografen die zich aan de code houden, uitgenodigd voor geregisseerde fotosessies met de Oranjes. Fair deal, zou je zeggen. Maar niet voor de Nieuwe Revu die met een onwaarschijnlijk verhaal probeert te verdedigen dat een 9-jarig hockeyent prinsesje toch echt nieuwswaardig is. Wat een onzin. Laat Amalia met rust!"