maandag 28 april 2014

Project Hype


Vanavond begint Project P, een tv-programma over pesten. Dat fenomeen kan al langer rekenen op grote belangstelling van de media. Twee wetenschappers leggen uit hoe dat niet zelden leidt tot dubieuze hypes. Door Haro Kraak
De Volkskrant 28 april 2014


Peter Vasterman:
'Door te stellen dat pesten de enige oorzaak is, simplificeer je de zaak. En daarmee verklein je het publieke begrip van zowel pesten als zelfmoord.’

‘Als een kinderzelfmoord in de media opduikt, worden er al snel conclusies getrokken. Zodra er een signaal van pesten gevonden wordt, is het onderzoek afgerond. Niet gek, want het is een aantrekkelijk beeld voor de media. Je hebt duidelijke bad guys en good guys, een emotioneel verhaal en een urgent maatschappelijk probleem.’


'Het is een veelgehoorde aanname dat er steeds meer wordt gepest, maar daarvan zijn geen harde cijfers bekend. Dat het een groeiend probleem is, is een suggestie die wordt gewekt door de toenemende media-aandacht. Pesten staat nu op de agenda, zoals in de jaren tachtig kindermisbruik binnen de familie dat stond. Nu hoor je daarover niets meer, maar dat betekent niet dat het is verminderd.'

'Een incident duikt op in de media, vaak gaat dat gepaard met halve waarheden of verkeerde interpretaties. Vervolgens wordt het een maatschappelijk thema, wat weer een reden is voor journalisten om er nieuwe vergelijkbare incidenten bij te zoeken. De definities van het probleem worden opgerekt, waardoor er steeds meer onder dezelfde noemer valt.'