vrijdag 31 januari 2014

Badr Hari moet in de krant, maar niet zoals nu

Gepubliceerd in Trouw 31 januari 2014 vrijdag

Waarom is Badr Hari zo populair bij de serieuze media? Mediasocioloog Peter Vasterman legt uit en heeft een opdracht voor die media die zich op kwaliteit willen voorstaan.


Badr Hari was een onbekende kickbokser die maar een paar keer per jaar in de sportkolommen opdook. Tót hij in de zomer van 2012 iets krijgt met Estelle, de vrouw van Ruud Gullit, die het overspelige stel op Schiphol blijkt te hebben bespioneerd. Smakelijk nieuws voor de roddelpers en de infotainmentmedia zoals 'RTL Boulevard', maar niet voor de serieuze media.
Dat verandert als Badr Hari even later gearresteerd wordt op verdenking van verschillende geweldsdelicten. Dan raakt de belangstelling van de media in een stroomversnelling met als resultaat zo'n 800 artikelen in de landelijke dagbladen en tientallen tv-reportages in journaal en actualiteitenrubrieken.



De voormalige K1-zwaargewichtkampioen is inmiddels een bekende sportman, maar dan toch vooral vanwege zijn boksprestaties buiten de ring. De rechtszaak waarin vier jaar een gevangenisstraf werd geëist werd de afgelopen weken door vrijwel alle media op de voet gevolgd. Merkwaardig genoeg is hij ondanks (of misschien wel dankzij?) zijn gewelddadige kant in de media uitgegroeid tot een sympathieke held, die voor de rechtbank met iedereen die dat wilde op de foto ging.
Voor de media was het Badr Hari-verhaal een goudmijn vanwege de eindeloze soap van onthullingen, verwikkelingen, lekken en beschuldigingen. Een soap met herkenbare, universele verhaallijnen (liefde, overspel, wraak) met interessante hoofdrolspelers en een entourage waarin van bekende advocaten en zaakwaarnemers rondlopen. Bovendien bevat het verhaal allerlei interessante thema's, zoals de liefde tussen de blonde celebrity en de Marokkaanse vechtersbaas, de ondergang van de held, de link tussen boven- en onderwereld, enzovoort. Geen toeval dat Abdelkader Benali er meteen een roman in zag.
Maar was het ook belangrijk nieuws? Verdwijnt hiermee niet het verschil tussen journalistiek en entertainment?

Tabloidisering

Dit sluit aan bij de al langer lopende discussie - ook internationaal - over de toenemende tabloidisering van de media. Kortgezegd: steeds meer smeuïg nieuws over schandalen, seks en geweld ten koste van relevant nieuws over de staatsschuld, Europa of mensenrechten. Critici van tabloidisering hanteren een strikte definitie van wat relevant nieuws is: dat moet burgers vooral in staat stellen om de wereld te begrijpen en eraan mee te doen. Tabloidnieuws is in deze opvatting alleen sensatie en sentiment.
Voorstanders van tabloidisering hanteren een veel breder begrip van burgerschap en de taak van de media: als nieuws ervoor zorgt dat mensen zich betrokken voelen bij wat er in de wereld gebeurt, ook als dat een kickbokser met losse handjes betreft, is dat een positieve ontwikkeling.
Voor beide stellingen valt iets te zeggen, maar is het geen schijn-tegenstelling? De geschiedenis van het nieuws laat zien dat sensationele berichten altijd al op het menu van de media hebben gestaan, ook al van de eerste dagbladen. En zouden omgekeerd de aanhangers van de tabloidisering er ook nog zo positief over denken als we alleen nog maar dit soort nieuws zouden krijgen? Natuurlijk niet, want iedereen is het erover eens dat we dagelijks geïnformeerd moeten worden over relevante kwesties en gebeurtenissen.

Persoonlijk leed

De afgelopen jaren is het nieuws behoorlijk verbreed, er is meer ruimte voor 'zachtere' onderwerpen als relaties, zingeving en persoonlijk leed. En die verhalen hebben meer attentiewaarde als een bekende Nederlander de hoofdrolspeler is. Van daaruit is het maar een kleine stap naar het liefdesleven van acteurs, voetballers en overige celebrities. De kwaliteitsmedia hebben die stap de afgelopen jaren steeds vaker gemaakt, balancerend op het koord van sensatie en betrouwbaarheid. De uitvoerige berichtgeving over Badr Hari is daar een goed voorbeeld van.
Naar mijn idee zou de kwaliteitsjournalistiek zich niet zozeer moeten afvragen of ze dit nieuws wel moet brengen, maar eerder hoe ze dat zou moeten doen. Aan de Badr Hari-zaak zitten allerlei buitengewoon interessante aspecten, die de moeite waard zijn om over te berichten: de wereld van het kickboksen, het minderheden-issue, racisme en stereotypering (blanke vrouw/donkere man), de fascinatie voor geweld en de man/vrouw-verhoudingen.
Achter de verhaallijnen van de soap gaan voor de journalistiek interessante maatschappelijke kwesties schuil. Kwesties waarover het publiek thuis doorpraat. Aan de journalistiek de opdracht om die bredere perspectieven te laten zien. Dat maakt tabloidnieuws zinvol.


Peter Vasterman
universitair docent journalistiek Universiteit van Amsterdam