vrijdag 27 februari 2015

Stand.nl 'De media moeten stoppen met het tonen van IS-filmpjes'


Met Peter Vasterman, mediasocioloog

Ochtendprogramma, gepresenteerd door Jurgen van den Berg en Ghislaine Plag: Met nieuws, achtergronden, mediaforum en stand.nl. 


woensdag 14 januari 2015

Mediasocioloog legt uit waarom Boko Haram onderbelicht blijft


De wereld staat op zijn kop sinds de aanslagen in Parijs. Toch is er een grotere groep doden te betreuren door een terroristische aanval van Boko Haram in Nigeria waar we nauwelijks over iets over horen. Mediasocioloog Peter Vasterman legt uit waarom een aanslag wel of niet breed wordt uitgemeten in de media.
LEES VERDER in LINDA. 14 januari 2015

Impact van schokkende beelden

Impact van schokkende beelden

Impact van schokkende beelden
Agent Ahmed Merabet ligt gewond op het trottoir en maakt een afwerend gebaar. Maar het mag niet baten; hij wordt van dichtbij door het hoofd geschoten. Waarschijnlijk heeft u de beelden diverse keren gezien. Een overdaad aan dergelijke beelden zijn schadelijk. Zo bleek dat mensen die veel nieuws hadden gekeken over de aanslag op de marathon van Boston meer last van stress hadden dan mensen die erbij aanwezig waren. Een gesprek met Peter Vasterman, docent journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam, en fotojournalist Hans Aarsman over de impact van schokkende beelden.

woensdag 19 november 2014

Klagende vluchtelingen in Zwolle leiden tot extreem agressieve reacties op internet. - Een vluchteling mag niet klagen

De Stentor / Dagblad Flevoland
19 november 2014 woensdag
Dagblad Flevoland



door Ingrid Stijkel en Caspar van Oirschot

Zwolle - Vluchtelingen die het wagen te klagen over de kwaliteit van de noodopvang in de Zwolse IJsselhallen krijgen op social media vooral te horen dat ze 'maar weer op moeten rotten als het ze hier niet bevalt'. De Stentor besteedde eerder deze week aandacht aan de noodkreet van een groep van tientallen vluchtelingen in de Zwolse opvanghal en plaatste het verhaal ook op de Facebookpagina van de Stentor in Zwolle. Het gevolg: een stroom van honderden extreme reacties die in sommige gevallen de grenzen van de wet te buiten gaan: er lijkt sprake van onversneden racisme en discriminatie, gebezigd achter het scherm van desktop, tablet of mobieltje. Hoe komt het dat mensen ongeremd fulmineren over maatschappelijke ontwikkelingen op het internet of sociale media? Volgens mediasocioloog Peter Vasterman, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, spelen er twee dingen.

Mensen zitten in een soort flow, waarin ze een reactie van anderen zien en daarbij zich ongeremd voelen daar nog een schepje bovenop te doen. "Het is een psychologisch effect. Mensen zien een bevestiging in een reactie van een ander en denken: 'Het kan gezegd worden, dus kan ik het ook'. Ze doen er uit enthousiasme een schepje bovenop. Ze willen het liefst laten zien dat zij nóg een scherpere mening hebben. Daarmee willen zij zich onderscheiden van de rest." Speelt ook mee dat mensen niet goed onderscheid kunnen maken tussen berichtgeving. Wat is privé en wat is openbaar? "Je ziet het bijvoorbeeld op Twitter. Mensen denken dat ze hun berichten alleen aan hun volgers sturen. Maar als een van die volgers een veel grotere schare volgers heeft, kan het zich uitbreiden als een olievlek. Soms duiken de media daar dan ook bovenop."

dinsdag 18 november 2014

Goed nieuws is beter nieuws

Kritische journalistiek hoeft niet negatief te zijn. 

Verslaggevers kunnen ook meewerken aan oplossingen, zegt Cathrine Gyldensted. O ja?

Door Nina Schuyffel


Lees hier het stuk in De Volkskrant van 18 november 2014.

"Natuurlijk is schrijven over oplossingen zinvol, maar wat doet de journalist die al tig keer heeft geschreven over oplossingen voor het asielvraagstuk? Die gooit de handdoek in de ring, er verandert toch niks." Peter Vasterman, mediasocioloog aan de UvA

dinsdag 4 november 2014

Zorgen media voor copycatgedrag?

ONDER MEDIADOCTOREN (20)
4 november 2014

Berichten over familiemoord en zelfmoord zijn vaak hevig emotioneel. Er bestaan daarbij ook angsten dat mensen dit gedrag gaan kopiëren en zich laten inspireren door incidenten. Maar zijn die angsten wel terecht? In deze aflevering verwonderen wij ons over dit zogeheten copycatgedrag.






zondag 19 oktober 2014

De (media)hype die ebola heet

17/10/2014 om 12:30
Waarom leest u zoveel berichten over ebola? Is het virus gevaarlijker dan eerst gedacht, of blazen journalisten het nieuws op? Experts zijn het er alvast over eens dat Amerikaanse media ‘disproportioneel veel aandacht’ schenken aan ebola, en dat zorgt voor ongerustheid. Zal dat straks ook zo zijn in België?
Lees verder in De Standaard