zondag 19 oktober 2014

De (media)hype die ebola heet

17/10/2014 om 12:30
Waarom leest u zoveel berichten over ebola? Is het virus gevaarlijker dan eerst gedacht, of blazen journalisten het nieuws op? Experts zijn het er alvast over eens dat Amerikaanse media ‘disproportioneel veel aandacht’ schenken aan ebola, en dat zorgt voor ongerustheid. Zal dat straks ook zo zijn in België?
Lees verder in De Standaard

maandag 6 oktober 2014

Geweldsinflatie deel 2: De jacht op de herkomst van het cijfer dat Nederland schokte: 40,9 procent van alle meisjes is slachtoffer van ernstig seksueel geweld.

Geweldsinflatie: cijfers, definities en methoden in het rapport van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel. DEEL TWEE 6 oktober 2014

Na mijn opiniestuk in NRC Handelsblad van 2juni 2014 over de onbetrouwbare en opgeblazen misbruikcijfers in het rapport Op goede grond, De aanpak van seksueel geweld tegen kinderen van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel reageerde Corinne Dettmeijer met dit stuk in NRC Handelsblad op 10 juni 2014: Minder erg seksueel geweld is ook erg, neem dat dan serieus.


Vervolgens ben ik op 18 juni in Deel 1‘Geweldsinflatie’ dieper ingegaan op de manier waarop de misbruikcijfers waren berekend, en met name het gegeven dat 40,9 procent van alle meisjes en 22,9 procent van alle jongens ooit slachtoffer zou zijn geweest van seksueel geweld. Geprojecteerd op alle minderjarige meisjes en jongens in Nederland leverde dat 39.900 meisjes en 22.400 jongens, bij elkaar 62.300 slachtoffers per jaar.

Op mijn verzoek stuurde Nationaal Rapporteur onderzoeker Suzanne Heerdink de berekening achter deze projectie op de hele bevolking (zie daarover deel 1). Maar nog steeds onduidelijk was hoe die 40,9 en 22,9 procent nu precies was berekend. In het oorspronkelijke onderzoek. Seksuele gezondheid in Nederland uit 2011, en in het artikel daarover van Stans de Haas[1] waren deze percentages niet te vinden.

In antwoord op mijn vragen schreef Verena Elders, communicatiemedewerker van de Nationaal Rapporteur: “Kortom: wij hebben de percentages (40,9% meisjes en 22,9% jongens) niet zelf herberekend (op het feit na dat we het gemiddelde hebben genomen van de 17- en 18-jarigen), maar zo ontvangen van Rutgers WPF.”

Het onderliggende onderzoek van RutgersWPF
Daarop besloot ik De Haas (senior onderzoeker bij RutgersWPF) een email te sturen met de vraag of zij mij de onderliggende onderzoeksgegevens kon toesturen. Stans de Haas was zo vriendelijk om mij de gebruikte tabellen van het onderzoek toe te sturen.

woensdag 24 september 2014

Maken de media ons bang voor IS?


IS beheerst een gebied in Syrië en Irak, maar ook de Nederlandse media. De aandacht voor IS-terroristen zorgt onder meer voor hernieuwde zorgen voor aanslagen, door bijvoorbeeld strijders die terugkeren naar Nederland. Volgens de AIVD is de dreiging groter dan tien jaar terug. Is die angst terecht?
Volgens de CIA heeft IS 25.000 tot 31.000 strijders in hun zelf uitgeroepen Staat. In vergelijking met legers in de omgeving is dat weinig. Toch staan de kranten vol met berichten over aanslagen in Nederland.
Laten we ons inmiddels niet onnodig bang maken? Is de angst voor IS groter dan de werkelijke dreiging, en welke rol spelen de media hierin? Daarover praten we met mediasocioloog Peter Vasterman.

vrijdag 12 september 2014

Ebola – Fears & Facts

KIJK HIER NAAR DE OPNAME VAN DEZE PANELDISCUSSIE

Deze zomer is in westelijk Afrika ebola uitgebroken, en erger dan ooit tevoren. De virusziekte heeft inmiddels duizenden levens geëist. In de eerste BètaBreak van het nieuwe jaar gaan we na hoe deze ramp, die nog dagelijks groter wordt, eigenlijk kon ontstaan en waarom er relatief ineffectieve bestrijding en weinig westerse aandacht voor is.




zaterdag 6 september 2014

Een foutief image is lastig bij te stellen. Goede timing reactie scholen essentieel voor beeldvorming rond publiciteitsgevoelige zaken


Zodra het om publiciteitsgevoelige zaken gaat nemen schooldirecties vaak verkeerde beslissingen in de ogen van het grote publiek. Of ze krijgen het verwijt helemaal niets te doen. Meningen van ouders en leerlingen, soms uitgelokt door de media, gooien nog eens extra olie op het vuur. Dat achter de schermen al tijden lang naar oplossingen wordt gezocht kan of mag niet met de buitenwereld worden gedeeld. Volgens mediasocioloog Peter Vasterman worden scholen vaak overvallen over de manier waarop een incident in de media komt, geframed wordt en in een kader geplaatst.

dinsdag 26 augustus 2014

Reacties op Wat als commercie infiltreert in onafhankelijke journalistiek?

Voor reacties op Wat als commercie infiltreert in onafhankelijke journalistiek? Zie De Nieuwe Reporter

Mijn antwoord daarop:

@Mark:  wellicht interessant om dit artikel eens te lezen:

"NYT Readers Spend Same Amount of Time on Paid Posts as News Stories"
"Readers of the New York Times are spending roughly the same amount of time on advertiser­sponsored posts as on news stories, according to Meredith Levien, the executive vice president of advertising for The Times. Speaking at the American Association of Advertising Agencies’ public relations forum in New York on Wednesday, Ms. Levien said that in some cases ad­sponsored posts, known as “paid posts,” had done better than traditional news stories."

Bob Garfield (Cohost of On the Media and MediaPost columnist) stelde tijdens de FFC conferentie Blurred Lines: Advertising or Content? An FTC Workshop on Native Advertising (4 december 2013) dat lezers niet op advertenties klikken. "Ze klikken wel op native ads, ergo ze hebben niet door dat het advertenties zijn."  
Dat is misschien wel al te kras, maar is het niet een beetje zorgwekkend als de lezers van The New York Times de voorkeur geven aan gesponsorde verhalen boven serieus nieuws, afgezien van de vraag of ze altijd doorhebben dat het content marketing is?

Nog een citaat:
"Moreover, to consumers who wonder what to believe, the emerging model of media content is bewildering. The differences in format and presentation between paid messaging and content produced by people exercising independent editorial judgment are getting almost impossible to discern. (Pick up a copy of Wired magazine, which is wonderfully designed, and try to identify the ads.
Accelerating the push toward more sponsored content will only deepen that confusion and intensify mistrust among thoughtful readers and viewers. I used to deplore this; now I fear that in the near-total absence of resistance from the news business, it’s irreversible. This may not be the media world we want, but it sure looks like the one we’re going to get. 

Edward Wasserman, Dean van de Graduate School of Journalism aan de University van Berkely. 

maandag 25 augustus 2014

Wat als commercie infiltreert in onafhankelijke journalistiek?

Trouw 25 augustus 2014

Marc Josten en Peter Vasterman 
Dat veel bedrijven de consument proberen te bereiken met ogenschijnlijke 'echte' journalistieke verhalen is geen probleem volgens Argos-eindredacteur  Marc Josten en mediasocioloog Peter Vasterman. Maar wel als deze zogenaamde 'content marketing' zich gaat mengen met onafhankelijke journalistiek.
  • 'Make stories, not ads' is de nieuwe slogan.
Het grote commerciële succes van de sociale nieuwssite Buzzfeed - getaxeerde waarde: 630 miljoen euro- is gebaseerd op nieuws dat tot doel heeft zo vaak mogelijk gedeeld te worden via de sociale media zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Het gaat voor een deel om gesponsorde verhalen die nauwelijks als zodanig herkenbaar zijn tussen alle andere verhalen. Jonah Peretti, de oprichter van zowel Buzzfeed als de Huffington Post maakt er geen geheim van dat het doel is om advertenties te doen lijken op redactionele verhalen.

Hoewel sommige verhalen betaald worden door grote merken hanteert Buzzfeed wel degelijk journalistieke standaarden: onlangs werd een journalist ontslagen wegens plagiaat en bood de website haar excuses aan. Want ook de sponsors willen deugdelijke journalistieke verhalen en geen PR-praatjes waar de lezer niet meer intrapt.

zaterdag 16 augustus 2014

Rampen, oorlogen, moordpartijen en ziektes. We worden moedeloos van deze slechtnieuwszomer. - Een zomer vol ellende


De Gelderlander,  zaterdag 16 augustus 2014

"Mensen raken niet afgestompt. Ze zijn juist enorm betrokken en vragen zich af wat ze kunnen doen. Rondom de MH17 werd van alles georganiseerd", reageert mediasocioloog Peter Vasterman van de Universiteit van Amsterdam. "Het grote verschil met vroeger is dat we voortdurend online kunnen zijn, ook op vakantie. De algemene trend is dat groot nieuws steeds groter wordt. Het is langer in de publiciteit, van meerdere kanten belicht en persoonlijker met verhalen over slachtoffers en van nabestaanden. Het zou interessant zijn een vergelijking te maken tussen de vliegramp nu en die in Tenerife in 1977."