Een reactie van Geenstijl op ons pleidooi in NRC Handelsblad voor professionele journalistiek
"Van Marc Josten (1961, nee maar een babyboomer,
dat verwacht je niet. VrijNederland, UvA, Publieke Omroep) en Peter Vasterman
(19-, ja echt, -51, UvA fossiel Mediasocioloog. Nee dat beroep bestaat
inderdaad niet, maarja, 1951 en sociologiestudie dus dan weet u het wel). In
een toespraak voor eerstejaars Masterstudenten Journalistiek (ROTFLOL) aan
fatsoensacademie UvA bepleiten zij dat 'professionele journalistiek' toch echt
nodig is om, ja om wat eigenlijk? Oh ja om 'een kwaliteitsniveau' te
waarborgen. Oh okee, zullen we eens kijken dan, naar het kwaliteitsniveau van
de oude journalistiek?"
Lees verder....
Onderzoek, artikelen en discussies over mediahypes en de rol van de media bij de constructie van sociale problemen, schandalen, crises, rampen en risico's. 1996-2025
zaterdag 24 augustus 2013
woensdag 21 augustus 2013
Nee, niet iedereen is journalist en nieuws kost geld en moeite
Opiniestuk in NRC Handelsblad van 20 augustus 2013 over de noodzaak van de professionele journalistiek.
Samen met Marc Josten, eindredacteur van Argos TV (Human/Vpro).
Lees hier de reacties.
Samen met Marc Josten, eindredacteur van Argos TV (Human/Vpro).
Lees hier de reacties.
zaterdag 13 juli 2013
De journalist als vrijwilliger in het buurthuis van Jeff Jarvis Deel 2
Lees de discussies over mijn artikel over het naïeve idealisme van de Amerikaanse nieuwe media goeroe Jeff Jarvis op De Nieuwe reporter.
maandag 8 juli 2013
Komkommertijd van start met ponypletter
Met het begin van de zomervakantie begint ook de spreekwoordelijke komkommertijd. De berichtgeving over de 'ponypletter' afgelopen week was volgens mediasocioloog Peter Vasterman het begin van de nieuwsluwe tijd, waarin berichten die normaal slechts een in paar regels meegaan in de media ineens breed worden uitgemeten.
ANP. AD en Trouw op 7 juli
ANP. AD en Trouw op 7 juli
dinsdag 2 juli 2013
De journalist als vrijwilliger in het buurthuis van Jeff Jarvis
There are no journalists
We zijn eruit. Journalisten bestaan niet meer.
Eindelijk heeft de bekendste en meest invloedrijke denker, Jeff Jarvis een
nieuwe definitie gegeven van de journalistiek in de toekomst. We waren
jarenlang dolende, maar Jeff heeft eindelijk aangegeven waar het heen gaat (of
moet?).
Eerst maar even wat journalistiek allemaal
niet (meer?) is volgens deze visionair: geen inhoud, geen zelfstandig, geen
professioneel beroep, geen industrie, geen schaars goed, geen redactie product,
geen verhaal format. Geen journalisten dus.
Nee het is DIENST: journalistiek helpt
communities om hun eigen kennis te organiseren zodat ze zich beter zelf kunnen
organiseren. Laat die begrippen even inwerken: ‘helpen’, ‘gemeenschap’,
‘organiseren.’
Iedereen
kan het
Het zijn woorden die vooral denken aan het
klassieke welzijnswerk dat inmiddels in hoog tempo wordt afgebroken om zo de ‘buurt
terug te geven aan de bewoners’ zoals dat tegenwoordig in gemeentelijk jargon
heet. Geïnspireerd door de ‘Jarvissen’ van het toekomstbestendige
welzijnsbeleid.
Want ook Jarvis spreekt over een ‘dienst’, die
net als in het welzijnswerk teruggegeven kan (nee, moet) worden aan de buurt.
En die dus ook door de buurtbewoners zelf kan worden uitgevoerd, zodat ze zich
zelf ook beter kunnen organiseren. En die mogen zich dan journalist noemen.
Want professionals zijn niet meer nodig. “Anyone can help do that.”
De echte
journalist
Maar ho even, dan spreekt Jarvis toch weer over
de ‘true journalist’ die zou moeten willen dat iedereen daaraan mee doet. Hé,
er is dus toch nog een echte journalist, maar is dat een professional of een
vrijwilliger die tussendoor ook bingo’s organiseert in het buurthuis? Dat is
niet duidelijk in zijn betoog. Op zich is het niet vreemd om het doel van
journalistiek te formuleren in termen van een maatschappelijk belang, namelijk
zorgen voor een goed geïnformeerde burger. Maar Jarvis beperkt de rol van de
journalist tot het helpen van de
gemeenschap bij het organiseren van informatie.
De
community helpen
Eerst die community: het klinkt mooi (wie zou
niet de gemeenschap willen dienen?), maar wat bedoelt Jarvis met een community:
een buurt, een gemeente, een subcultuur, een groep gelijkgestemden, een land?
En kun je dan ook voor verschillende communities werken? En wat als die
communities met elkaar in de clinch liggen?
dinsdag 25 juni 2013
Transparantie bij de NOS ver te zoeken
Gepubliceerd in NRC Handelsblad op 25 juni 2013
De NOS heeft sinds
2010 geen ombudsman meer, maar een Commissie van deskundigen die de
‘ombudsfunctie’ waarneemt. Deze commissie adviseert ‘gevraagd en ongevraagd
over fundamentele vraagstukken inzake het journalistieke en maatschappelijke
functioneren van de NOS.’ Op verzoek van de NOS-directie besloot deze commissie
in januari 2012 de berichtgeving over COA-directeur Nurten Albayrak onder de
loep te nemen.
Aanleiding was controverse
over de uitzending van het NOS Journaal op 18 september 2011 waarin Albayrak op
basis van anonieme bronnen werd neergezet als een geldverspillende ‘zonnekoningin’
en een ‘despoot’ die een ‘angstcultuur’ had gecreëerd bij de organisatie voor
de opvang van asielzoekers. Wederhoor ontbrak op tv, daarvoor verwees de
nieuwslezer naar de website van de NOS. De onthulling leidde tot een schorsing
en uiteindelijk tot het ontslag van Albayrak.
Critici spraken van incompetente onderzoeksjournalistiek en trial by media, maar de Raad voor de Journalistiek oordeelde
in april 2012 dat de NOS alleen op het punt van wederhoor tekort was geschoten.
Inmiddels is het
onderzoek van de Commissie al bijna een jaar geleden afgerond, maar is de
inhoud van het rapport nooit bekend gemaakt. Behoudens een onopvallend zinnetje
in het Jaarverslag van de NOS dat in april 2013 verscheen. De commissie
‘oordeelt positief over het journalistieke proces dat tot de berichtgeving
heeft geleid, al heeft de Commissie wel een paar opmerkingen over de wijze
waarop een en ander in beeld is gebracht.’
dinsdag 18 juni 2013
De geschokte rechtsorde en de rol van de media
Wat was de rol van de media bij de creatie van de 'geschokte rechtsorde' na de gewelddadige dood van de grensrechter uit Almere?
Eenvandaag 17 juni 2013
Eenvandaag 17 juni 2013
woensdag 12 juni 2013
Pandemic alarm in the Dutch media
Pandemic alarm in the Dutch media: Media coverage of the 2009 influenza A (H1N1) pandemic and the role of the expert sources
University of Amsterdam, The Netherlands
Nel Ruigrok
Netherlands News Monitor
Abstract
In 2009, the outbreak of a new flu virus in Mexico developed into the first pandemic in more than 40 years. For years the world had been warned about such a catastrophic global epidemic, but influenza A/H1N1 (also called swine flu or Mexican flu) turned out to be even milder than the common flu. This study is based on a content analysis of newspaper and television coverage from April to December 2009, and focuses on the volume and the content of the news coverage of the pandemic in the Netherlands. The research shows that media coverage was intensive and alarming, especially during the first and third stages of the epidemic. As it turns out, news sources had about the same share of alarming messages as the media. Therefore, although the media were indeed alarming in their coverage, they were so on the authority of their sources, the experts and the public health officials.
Download full text
European Journal of Communication June 10.
Published online before print June 10, 2013,
doi: 10.1177/0267323113486235
Peter LM VastermanUniversity of Amsterdam, The Netherlands
Nel Ruigrok
Netherlands News Monitor
Abstract
In 2009, the outbreak of a new flu virus in Mexico developed into the first pandemic in more than 40 years. For years the world had been warned about such a catastrophic global epidemic, but influenza A/H1N1 (also called swine flu or Mexican flu) turned out to be even milder than the common flu. This study is based on a content analysis of newspaper and television coverage from April to December 2009, and focuses on the volume and the content of the news coverage of the pandemic in the Netherlands. The research shows that media coverage was intensive and alarming, especially during the first and third stages of the epidemic. As it turns out, news sources had about the same share of alarming messages as the media. Therefore, although the media were indeed alarming in their coverage, they were so on the authority of their sources, the experts and the public health officials.
Download full text
Abonneren op:
Posts
(
Atom
)